Leder an i front: Ford Pro øker produktiviteten for hele Europas nyttekjøretøy­flåter

25.04.2022

Ford Pro lanserte i dag en rekke innovative og digitale løsninger som skal øke produktiviteten til europeiske nyttekjøretøykunder ved å øke driftstid for bilene samtidig som driftskostnadene blir lavere.

Ford Pro ble formelt lansert på et arrangement i Barcelona i dag og er en ny global forretningsenhet som skal levere innovative digitale løsninger for økt produktivitet hos både små og store bedriftskunder.

Ford Pro kombinerer bruk av live bildata, programvare, ladeløsninger, finansiering og et omfattende servicenettverk for nyttekjøretøy - i en dedikert plattform for flåtestyring til bedriftskundene hvor de kan styre sine tilkoblede og elektrifiserte bilflåter.

– Vi er på full fart inn i en digital «always-on» tidsalder hvor det å styre en hel bilflåte er mer komplekst enn noensinne. Med Ford Pro blir det enkelt for bedrifter å øke sin produktivitet med en one-stop-løsning levert av et merke de kan stole på, sier Ted Cannis, CEO, Ford Pro.

Unik satsing på flåtestyring av en rekke forskjellige nyttekjøretøy

Ford Pro er en unik satsing innenfor nyttekjøretøy som tilbyr heldigitale løsninger som på en svært enkel og effektiv måte hjelper bedriftskundene med å administrere sine flåter, enten de kjører bensin, diesel eller elektrifiserte modeller – uavhengig av om det er en Ford eller et annet bilmerke.

Utrullingen i Europa, hvor Ford har vært det ledende nyttekjøretøymerket i 7 år på rad, støtter også Ford Pro sitt mål om disse løsningene som skal kunne bidra til en omsetning på nærmere 400 milliarder kroner globalt i løpet av 2025.

– Vårt europeiske nyttekjøretøyteam har hele tiden vært opptatt av å hjelpe våre kunders bedrifter til å lykkes. Med lanseringen av Ford Pro tar vi dette til et helt nytt nivå, med en helt ny generasjon spennende helelektriske kjøretøy med tilhørende industriledende digitale tjenester. Kundene våre kan se frem mot en helt ny tid med økt produktivitet og vekst, sier Hans Schep, general manager, Ford Pro Europa.

For flere bilder og informasjon om Ford Pro - KLIKK HER

Tilkoblede nyttekjøretøy og verdens mest populære nyttekjøretøyflåte

Biler som er 24/7 tilkoblet mot nettet er selve kjernen i Ford Pros integrerte tjenester. Med dette kan kundene få maksimalt ut av bilflåtens produktivitet og driftstid ved bruk av en rekke tilgjengelige løsninger. Ford Pro tilbyr en rekke verdensledende nyttekjøretøy som er utviklet ved hjelp av Fords unike globale kunnskap om nyttekjøretøykundenes ønsker og behov. Spydspissen i flåten er den ikoniske Transit-familien, verdens mest populære varebilserie.*

Vil bidra med enklere overgang til helelektriske nyttekjøretøy

Ford Pro vil gjøre overgangen til en helelektrisk flåte av nyttekjøretøy enklere, med biler som er utviklet for å øke produktivitet og være mer bærekraftige, uten at det går ut over hverken produktegenskapene eller eierskapskostnadene. Mer enn 5000 kundeordre var allerede mottatt før de første produksjonsklare E-Transit forlot fabrikken like før påske - en stor andel av disse er fra Norge

Ford skal også tilby nye Transit Custom som helelektrisk variant fra 2023. Deretter følger også nye Transit Courier som en helelektrisk variant i 2024. Da blir også disse tilgjengelig i helelektriske personbilutgaver, som flerbruksbilene Tourneo Custom og Tourneo Courier.

Ford Pro Service øker driftstid

Nyttekjøretøy har også behov for vedlikehold og reparasjoner, enkelte ganger er ikke disse planlagte. Nedetid er den tredje høyeste kostnaden for en bilflåte - bare drivstoff og avskrivinger er dyrere. Derfor er Ford Pro Service et kritisk viktig element i Ford Pro sitt økosystem. Det gir maksimal driftstid/oppetid ved å bruke data fra tilkoblede kjøretøy og et enestående bredt forhandlernettverk som skal hjelpe kunden med å holde bedriften i gang.

Det europeiske forhandlernettverket inkluderer hele 800 Transit-sentre – det største nettverket noen nyttekjøretøyaktør har tilgang til. Ford Pro er også forberedt på en helelektrisk fremtid med over 1500 elbil-sertifiserte forhandlere i hele Europa - dette inkluderer alle de norske Ford-forhandlerne.

Ford Pro sine mange kundefokuserte initiativer inkluderer også en flåte med mobile servicebiler som kan utføre service og tjenester når som helst og hvor som helst det måtte passe for de enkelte bedriftene. Mobil Service er allerede på plass hos mange av de norske Ford-forhandlerne.

Med Ford Pro Service sitt FORDLiive-system for maksimal driftstid vil produktiviteten hos nyttekjøretøykundene forbedres. Nøkkelen i «always-on» systemet er live data fra bilen som blir delt med forhandler og ekspertene i Ford Pro. Det vil gi færre havarier, færre tidkrevende turer til forhandleren og raskere reparasjoner på verkstedet.

FordLiive kan redusere nedetid med opp mot 60 %

Siden FordLiive ble introdusert i utvalgte markeder i mars 2021 har systemet sørget for at kjøretøy i Europa har vært tilgjengelig nesten 125 000 dager mer enn de ville ha vært uten systemet. Ford Pro sine anslag viser at FordLiive kan redusere nedetiden i en flåte biler med opp mot 60 %.**

I tillegg til å levere kjøretøyvarslinger direkte til kundene via Ford Pro-programvaren, gjør også systemet at Transit-sentrene raskere kan få bilen i stand ved bruk av fjerndiagnostikk, tidligere bestilling av nødvendige deler og bestille tid til verkstedbesøket.

Mer enn 100 FordLiive-eksperter jobber nå i dedikerte FordLiive-sentre i Tyskland, Spania og Storbritannia med ett mål for øye: Å sørge for at kundenes biler er mest mulig på veien ved å raskt identifisere og løse utfordringer som kan dukke opp. Senere i år vil det åpne nye sentre i Norden og Ungarn.

Se video om FordLiive her

* Basert på IHS Markit New Registrations data CY2014–CYE 2021, som er satt sammen fra myndigheter og andre kilder og fanger 95% av det globale volumet av nye kjøretøy i mer enn 80 land – som rapportert i februar 2022. Transit familie-basert volum av «vans, wagons, chassis and cutaways” og inkluderer Ford Transit, Transit Custom. Ekskluderer Transit Connect og Transit Courier.

** Estimert årlig reduksjon basert på at (1) kunden raskt svarer på kjøretøyadvarsler i FordPass Pro/Ford Telematics (for å redusere behovet for veihjelp) og (2) anslått tid spart på å bruke Ford Transit-sentre til vedlikehold og reparasjoner (inkludert Express Service). Faktisk reduksjon vil være individuell, basert på blant annet kjørestil og bruken av kjøretøyet.

Kontakt oss

Nyheter

Kampanjer

Vis alle de siste kampanjene

Nyheter

Nyheter og arrangementer