​Nye Ford S-MAX hybrid og Galaxy hybrid er klare for Norge

09.02.2021

7-seters familiefavorittene Ford S-MAX og Galaxy som hybrid-versjoner er nå klare for bestilling for norske kunder.

– Vi er veldig fornøyde med å kunne tilby begge disse populære og romslige familiebilene som hybrid. Samtidig som du får en enda mer drivstoffeffektiv bil for storfamilien, har den nye teknologien ikke gått på bekostning av verken plass, komfort eller fleksibilitet. Dette vet vi er en variant som mange norske barnefamilier har ventet på, sier markedsdirektør i Ford Motor Norge, Geir Haugaard.

De to nye store 7-seters familiebilene kan nå bestilles med den samme hybridteknologien som ble lansert i nye Ford Kuga hybrid i fjor høst. Nye S-MAX og den enda større Galaxy hybrid kan også kjøres kortere strekninger på ren elektrisitet.

S-MAX hybrid: Forbedret ytelse og redusert drivstofforbruk

Nye S-MAX hybrid har hele 10% lavere CO2-utslipp enn den har med en sammenlignbar EcoBlue dieselmotor.

Drivlinjen i de nye bilmodellene består av en 2,5-liters Atkinson bensinmotor, en elektrisk motor som forbedrer ytelsene og reduserer drivstofforbruket, en generator og et litium-ion-batteri på 1.1 kWh.

Nye S-Max hybrid har 190 HK og en akselerasjon fra 0 - 100 km/t på 9,8 sekunder. Akselerasjonen skjer jevnt og lineært og bidrar ytterligere til at bilen får en sportslig kjørekarakteristikk. Skiftene mellom å kjøre helelektrisk, kun på bensinmotor, eller en kombinasjon av disse skjer også automatisk og sømløst ved hjelp av en motorgenerator-kontroll.

Ved hjelp av en rekke teknologier, som regenerering av opptil 90% av bremseenergien, har den et forbruk fra bare 0,64 liter/mil (CO2-utslipp på 146 - 148 g/km) ifølge WLTP-målemetoden.

     Ford interiør

7-seters familiebil med sportslige kjøreegenskaper

Familiefavoritten med 7 seter kommer også med en Ford-utviklet power-split girkasse som bidrar til en mer sportslig kjøreopplevelse. Systemet justerer automatisk bilens dreiemoment etter bilens hastighetsendringer og gjør kjøreturen mer engasjerende.

Girkassen har også egen innstilling for å maksimere motorbrems når du drar tung last eller kjører nedover bratte bakker, dette legger til rette for en mer behagelig kjøreooplevelse samtidig som det maksimerer regenereringen av energi. Nye S-MAX hybrid kan som 7-seter trekke 1560 kilo hengervekt.

Batteripakken er plassert i en kollisjonssikret vanntett konstruksjon under gulvet i bagasjerommet. Et spesialutviklet eksosanlegg med to potter ligger rundt batteriet for å sørge for at batteriet kommer så lavt som mulig. Det gjør at du kan få inn last som er nesten en meter høy og en meter bred mellom hjulbuene i bagasjerommet. Bagasjevolumet blir på opptil 2200 liter på S-MAX - akkurat som den har i dag. Med fem seter har den 700 liter (lastet til hattehyllen og 965 liter om man laster til taket), og selv med alle tre seteradene i bruk har du 285 liter bagasjeplass bak de syv setene.

Teknologi og komfort kombineres sømløst

Fra det 10-tommers store instrumentpanelet kan du få hjelp til å gjøre kjøringen din enda mer energieffektiv, enten det er for å bremse riktigere eller bedre forstå når du kjører elektrisk eller som hybrid.

Ford S-MAX kommer også som standard med FordPass Connect modem. Det gjør det mulig å levere Wifi til i alt 10 enheter. Du kan også lettere planlegge kjøreturene dine med Live Traffic-oppdateringer for bilens navigasjonssystem. Ford Pass Connect gjør det også mulig å sjekke bilens status, låse den eller finne ut hvor du parkerte den fra din egen mobiltelefon.

Setene i S-MAX gjør lengre kjøreturer svært behagelige. På ST-Line kommer forsetene med 10-veis elektrisk justering - og med minne i førersetet.

Alle setene på andre seterad kommer med Isofix for trygg innfesting av barnestoler. Easy-fold teknologien gjør det også enkelt å felle ned setene på de to bakerste seteradene hver for seg om du skulle trenge plassen til noe annet.

Fra kr. 640 800 får du den svært godt utstyrte S-MAX hybrid.

     Ford S-Max hybrid

Galaxy Hybrid: Samme effektive drivlinjen, enda mer plass

Nye Galaxy hybrid kan også bestilles nå. Den kommer med den samme 190 HK bensinelektriske drivlinjen som S-MAX hybrid. Den har et forbruk fra 0,64 - 0,65 l/mil (CO2-utslipp fra 148 - 149 g/km i henhold til WLPT-målemetoden). Akselerasjon fra 0 - 100 km/t vil være 10 sekunder.

Storebror Galaxy hybrid er enda større innvendig. Med alle setene slått ned rommer den hele 2399 liter. I 5-setersmodus er det 746 liter, og bruker du alle 7 setene har du her allikevel 300 liter bagasjeplass bak den tredje seteraden.

Plassen, spesielt for dem på 1. og 2. seterad er også romsligere enn i S-Max.

Galaxy hybrid koster fra kr. 697 100.

– Vår nye S-MAX hybrid og Galaxy hybrid er bare to av i alt 17 elektrifiserte kjøretøy som vi skal introdusere for våre europeiske kunder i løpet av året. Vi vil tilby en rekke forskjellige elektrifiserte drivlinjer - fra mild hybrid til helelektrisk - som gjør at alle kunder skal finne bil hos oss som passer for dem, sier markedsdirektør i Ford Motor Norge, Geir Haugaard.

Kontakt oss

Nyheter

Kampanjer

Vis alle de siste kampanjene

Nyheter

Nyheter og arrangementer