17.09.2020

​Nå åpnes det for bestilling av Mustang Mach-E

I dag åpner Ford for bestilling av nye Mustang Mach-E. Med priser fra 412 000 kroner og mulighet for både firehjulstrekk og bakhjulstrekk, har flere tusen nordmenn forhåndsbestilt den ettertraktede helelektriske SUV-en med rekkevidde opptil 610 km.

- I en tid hvor mange har økt prisene sine, er vi svært fornøyde med å kunne tilby de samme knallgode prisene som da vi lanserte Mustang Mach-E under Europa-premieren i Oslo i november i fjor. Vi gleder oss over at de mange tusen kundene som har forhåndsbestilt bilen, nå kan bekrefte sin bestilling – og leveringene forventes fortsatt å starte tidlig i 2021, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

  • For en godt utstyrt Mustang Mach-E med en rekkevidde på opptil 440 km (Standard Range) er prisen fra 412 000 kroner.
  • En Mustang Mach-E med den lengste rekkevidden på 610 kilometer og bakhjulstrekk vil koste fra 463 400 kroner.
  • Ønsker du firehjulstrekk og 400 km rekkevidde vil Mustang Mach-E koste fra 482 000 kroner. For varianten med firehjulstrekk og rekkevidde på hele 540 kilometer vil prisen være fra 544 000 kroner.

– Både varianter med firehjulstrekk og bakhjulstrekk vil være tilgjengelig for levering fra tidlig 2021. En stor andel norske kunder har bestilt firehjulstrekk, vi er derfor glade for at vi kan levere disse bilene til norske kunder allerede fra starten, sier Berg.

Opptil 346 HK og 0 – 100 på 5,8 sekunder

Nye Mustang Mach-E kommer med to forskjellige batteristørrelser, Standard Range og Long Range.

Varianter med Standard Range-batteriet vil ha en bruttokapasitet på 75 kWt (netto: 68 kWt) og levere en effekt på 269 HK både med bakhjulstrekk og firehjulstrekk. Long Range-varianten vil ha en bruttobatterikapasitet på 99 kWt (netto: 88 kWt) og ha en effekt på 290 HK med bakhjulstrekk og hele 346 HK med firehjulstrekk.

Dreiemomentet på Mustang Mach-E med bakhjulstrekk vil være 430 Nm. Med firehjulstrekkvarianten får du et dreiemoment på hele 580 Nm. Akselerasjon fra 0 -100 km/t går unna på mellom 5,8 sekunder og 7 sekunder, avhengig av batteripakke og om det er bakhjulstrekk eller firehjulstrekk.

– Vi hadde nylig en preproduksjonsmodell av nye Mustang Mach-E på test i Norge, og etter mer enn 2500 km med testing kan vi trygt si at bilen innfrir alle forventninger. Dette er en elbil som har en unik kombinasjon av egenskaper. Den gode plassen, den lange rekkevidden, de gode kjøreegenskapene, det siste av avansert teknologi og de svært konkurransedyktige prisene er alle faktorer som vi vet betyr mye for nordmenn når de skal kjøpe seg ny bil, sier Fords administrerende direktør.

Berg kjørte selv bilen, en variant med firehjulstrekk og Long Range-batteri, 484 kilometer fra Oslo til Trondheim uten ladestopp, og hadde igjen hele 14% batterikapasitet da han kom frem.

SE VIDEO FRA KJØRETUREN OSLO-TRONDHEIM HER

Lader 119 km på 10 minutter

Mustang Mach-E kan lade hele 119 km på bare ti minutter med en Long Range-variant med bakhjulstrekk. Med firehjulstrekk og Long Range kan du lade 107 kilometer på samme tid. Long Range (både bakhjulstrekk og firehjulstrekk) kan lades fra 10 -80 % på 45 minutter, mens Standard Range (både bakhjulstrekk og firehjulstrekk) kan lades fra 10 -80 % på 38 minutter.     

Mustang Mach-E

Omfattende testing på svært varierende veiunderlag

Det siste året har Ford gjennomført omfattende testing av Mustang Mach-E, bl.a. på selskapets testanlegg i Lommel i Belgia. Her er det mer enn 80 km med alle slags typer veiunderlag som gjenskaper alt fra brosteinsbelagte gater i franske byer til forskjellig typer asfalt og strekninger fulle av veihull.

- Med dagens teknologi kan vi undersøke mye av en bils kjøreegenskaper i virtuelle miljøer, men de siste ti prosentene med fintuning må gjøres på virkelige veier. Mustang Mach-E er like morsom og komfortabel å kjøre om det er i hårnålssvinger på Vestlandet i Norge, i høy fart på Autobahn eller på dårlige småveier i Storbritannia, sier manager Vehicle Dynamics i Ford Europa, Geert Van Noyen.

Se video fra testingen av Mustang Mach-E fra testanlegget i Lommel her

Mustang Mach-E sin sportslige kjørekarakter blir forsterket av responsive elektriske motorer og et lavt sentralt plassert batteri.

Europeiske veier er ofte smalere, mer svingete og har høyere fartsgrenser enn i mange andre deler av verden. Derfor er Mustang Mach-E satt opp med en direkte og presis styrerespons. Siden den helelektriske drivlinjen gjør at det er svært stille inni kupeen, har det også blitt brukt mye tid på å hindre alle uønskede lyder og vibrasjoner fra bilen.

Vil tilby smarte løsninger for frakt av ski og sykler

Ford Mustang Mach-E har tre unike kjøremodus: stille, aktiv og utemmet. Kjøredynamikken og bilens understell er fintilpasset den ønskede kjørestilen. Både styringen, regenereringen, lysene i kupeen, lyden og de heldigitale skjermene skifter karakter etter hvilken kjøremodus du velger.

Nye Ford Mustang Mach-E vil få en tilhengervekt på 750 kilo. Ettermontering av skiluke mellom bagasjerom og baksete vil også etter all sannsynlighet bli mulig. Det vil også bli utviklet smarte løsninger for ski- og sykkelstativ som monteres på hengerfestet. Maks. kuletrykk ved bruk av tilbehør på Mustang Mach-E vil være 75 kilo.

– Hvis det er en ting vi har vært opptatt av å oppnå globalt med nye Mustang Mach-E, er det å produsere en elbil som er verdig å bære Mustang-logoen. Det har vi lykkes med, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg. 

Har du forhåndsbestilt?: KLIKK HER

Vil du vite mer om Mustang Mach-E?: KLIKK HER

Se innhold fra den norske testkjøringen i videoen under: 

Kontakt oss



Nyheter



Regler og betingelser Datasikkerhet Ledige stillinger